Monday, April 29, 2013

Pengalaman mengajar erti sebuah kehidupan..

Bismillahirahmanirhim..
selawat & salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w dan kaum kerabat Baginda..

Alhamdulillah 3x..
udah lama kutidak m'coretkan cerita, ataupun p'kongsian disini..
nk kta sibuk tidak boleh kerana aku tidak layak dipanggil org yg sibuk..

Semalam sudah b'lalu dan yg lepas juga b'lalu..
ttpi aku inginkn kongsi kisah2 yg lalu itu agar 
ad yg sudi m'bc dn m'gethui pengalamn yg sudh ditempuhi..


Alhamdulillah..
semalam KHAT 007 sudh m'labuhkn tirainya..
ttpi pengalaman yg ada akn kami kenang hingga ke akhirnya..
buat p'tama kalinya dlm bnyk2 progrm yg m'libatkan aku m'jadi AJK Ekspo & Pemasaran..
inilah kali pertama aku m'rasai cabaran yg sebnr..
betul kata salah seorg peniaga..
m'jadi p'ngurus dlm Ajk ini m'memerlukn org yg betul2 kuat & kental..
smpai ke hari ini aku t'tnya2 adkh diri ini kuat dn mmpu?
ttpi bile fikirkn balik, kenapa yg lain m'naruh harapan & dan m'beri peluang kpdku m'jadi Ajk ini..
semestinya jawapannya 1..

kerana mereka yakin aku mampu dan aku tidk bleh m'gecewakn mereka..
m'ngecewakan mereka ibart aku putus asa sblum m'lksanaknnya...


Diri ini pernh m'dongak ke langit..
m'ngimbas kenangan dulu..
pertama kali m'megang jawatan ini adlh pd sem 2..
m'jadi anak buah kpd exco A.K..
pengalaman yg baru & tidk pernh ambil tahu ketika itu..

Ditakdirkn t'pilih berada di bwh Biro Ekonomi Khar..
m'nerokai dlm bidng  & pengalaman ini..
sebelum ini, sepnjmg berada di bawahan..
aku menerima cabaran yg kecil shja..

perkara yg biasa-biasa spt m'dail peniaga
m'buat dokumen & tagging tmpat lokasi spt biasa..
segala mslh dlmn kami tidak pernh tahu..

tetapi apabila diberi peluang & t'pilih m'rasai ketua dlm bidang ini..
aku sendiri yg m'rasai tekannnya..
baru aku sedar beginilah pengalaman yg sebnrnya..

M'nempuh karenh pelbgai karenh manusia..
spt biasa, kdg disini juga aku beljar pelbagai erti lumrh k'hidupan..
erti sabar, toleransi, b'tanggungjawab dan k'bajikan..

Kdang2 sifat yg ada pd seorg wanita m'makan diri sendiri juga..
t'lalu bnyk p'kara yg m'gajarku sebenr..
kdg2 diri ini juga pernh b'fikir adkh bnyk dosaku nty?
apakh yg akan aku jawab di akhirat nnti?
YA RABBI..

satu yg aku titip beratkn disini..
pengalamn ini m'gajar aku m'genali org melayu kita b'niaga..
dan knpa org melayu kita sebgni..
kerna 1 shja "Mereka tidak b'jaya kpd Rezeki itu dtgnya dari Allah s.w.t"..

sedihnya bile m'genangkn kaum sendiri sebgtu..
m'pertikaikn dan takut m'nmpuh risiko..
takut rezekinya tiada..

Kunci utama untk m'jdi usahawan yg b'jaya adlh:
"sanggup m'nanggung risiko p'niagaan"..
kenapa org cina bgtu b'jaya dlm bidang ini?
kerana mereka ada sifat ini dn suka m'bntu kaum mereka dan sahabat2 meraka..
bukannya mahu m'nutup periuk nasi org lain spt mana org melayu kita..
Allah..

Orang yg p'caya kpd Allah s.w.t tidk akn b'perangai s'bgtu..
mereka b'caya rezeki itu t'letk dimana-mana shja..
kerana bumi ini luas walaupun aku sendiri akui 90% pendaptn di bumi ini hsilnya dtg drpd m'ceburui perniagaan..
Orang berniaga yg bijak, yg b'pengalamn dan pndai m'gawal emosi dn paling pnting b'iman tidk akn b'putus asa dlm bidng ini dan pasti akn b'jaya & pergi m'luas dlm bidang ini..

B'kemungkinan dgn coretn ini adlh kali t'akhir aku m'megang jawtn ini..
Allahualam..
Maaf sgala salh silap selama m'jalani tugas ini..

walaubagaimanapun org yg tidk t'libat dlm bidang ini
tidak akn m'mahami situasi dlm bidang ini..
terima kasih yg tidak t'hingga pd yg m'beri peluang m'rasai aku m'nempuh cbrn dlm bidang ini..

Salam sayang dari :
Cik sepet ^__^
29/4/2013
8.56 P.M
KHAR (BLMT)

No comments:

Post a Comment