Wednesday, January 4, 2012

Kisah Cawan..

ASSALAMMUALAIKUM SEMUA..

Ok,mlm nie k.sue nk b'kongsi tntg 1 kish iaitu kish cawan..




Kisah ini m'rupakan satu teladan kpd kita semua tntang kenpa selama ini kita sering ditimpa dugaan yg adakalanya sukar untuk kita tanggung dan terlalu m'yakitkan.

Sepasang datuk dan nenek pergi belanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka. Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik. "Lihat cawan itu, "kata si nenek kpda suaminya. "Kau betul, inilah cangkir tercantik yg pernah aku lihat, " ujar si datuk. Pada ketika mereka mendekati cawan itu, tiba-tiba cangkir yg dimaksudkan b'bicara.

"Terima Kasih untuk p'hatian anda, perlu diketahui bhwa aku dulunya tidak cantik.
Sebelum menjadi cawan yang d'kagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yg tidak berguna.
Namun suatu hari ada seorg penjunan dgn tgn kotor m'lempar aku ke sebauh roda b'putar.

Kemudian ia mulai m'mutar-mutar aku sehingga aku merasa pening.
Stop! Stop! Aku b'teriak.
Tetapi org itu b'kata, "Belum !"
lalu ia mulai menyodok dn m'ninju aku b'ulng-ulng.
Stop! Stop! teriakku lagi. tapi org itu masih saja m'ninjuku, tanpa m;hiraukan teriakku.
Bhkan lebih buruk lagi ia m'masukkan aku ke dlm api.
Pnas! Panas! Teriakku dgn kuat. Stop! Cukup! Teriakku lagi.
Tapi org ini b'kata, "Belum! Akhirnya ia m'ngangkat aku dri api itu dn m'biarkan aku sampai sejuk.

Aku t'fikir, selesailah p'deritaanku.
Oh t'nyata belum.
Setelah sejuk aku d'berikan kpda seorg wanita muda n ia mulai m'warnai aku.
Asapnya begitu m'mualkan. Stop!Stop! Aku b'teriak.
Wanita itu b'kata "Belum! Lalu ia m'beriakn aku kpda seorg lelaki dan dia m'masukkan aku s'kli lgi dlm api yg lbh panas dari sebelumya.
Tolong! Hentikan p'yiksaan ini! Sambil m'ngis aku b'teriak s'kaut-kuatnya.
Tapi org ini x peduli dgn teriakkn aku. Dia terus m'bakarku.
Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk.


Setelah benar-benar sejuk seorg wanita cantik m'ngangkatku dan m'nempatkan aku dekat kaca.
Aku m'lihat diriku. Aku t'kejut sekali.
Aku hmpir tidak p'cya, kerana di hadapanku b'diri sebuah cawan yg begitu cantik.
Semua k'sakitann dan p'deritaanku yg lalu m'jdi sinar tatkala kulihat diriku."
Datuk dan nenek itu terdiam m'bisu.
Lalu d'ceritakan kisah itu kepada cucunya.


Pengajaran dari kisah ini:

Seperti inilah kehidupan membentuk kita.
Dalam p'jlnn hidup akan banyak kita temui keadaan yg tidak m'yenangkan,
sakit, penuh p'deritaan, dan bnyak airmta.
Tetapi inilah satu-satunya cara untuk m'gubah kita supaya m'jdi "cantik"

Jgn lupa bhwa ujian yg kita alami tidak akan m'lebihi k'kuatan kita.
Ertinya tidak ada alasan untuk t'goda n jatuh dalm dosa apbila kita
sedang m'hdpi ujian hidup, jgn kecil hati,
kerna Allah S.W.T sedg m'bentuk anda.
Bentukkan ini memg m'yakitkan ttpi setelah semua proses itu selesai,
kita akan m'lihat betapa cantiknya Allah S.W.T m'bentuk kita
untuk k'hidupan yg lbh baik n b'makna
di hari kemudian n hari p'balasan ( Akhirat)...

AllahuAlam..
Wsalam..

No comments:

Post a Comment